Workshops en huisbezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samen Leven Doe Je Zo 2016 - WaarBenJij.nu Workshops en huisbezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samen Leven Doe Je Zo 2016 - WaarBenJij.nu

Workshops en huisbezoek

Blijf op de hoogte en volg Samen Leven Doe Je Zo

15 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen een rustig programma bij het hotel: een workshop capoeira en Surinaams koken. De oma van Ciracha en haar vriendin kookten samen met een aantal leerlingen heerlijke bami met kip. Helaas verscheen de mevrouw voor de workshop mutsen vouwen niet: zij had kennelijk de afspraak niet goed begrepen.
Daarna met de busjes naar mulo Geyersvlijt. De Surinaamse leerlingen die onze leerlingen mee zouden nemen voor een bezoek bij hen thuis stonden al klaar.
We zijn benieuwd naar de verhalen vanavond!
Morgen naar school voor het thema cultuur verzorgd door onze docenten. Daarna naar de St. Petrus en Paulus Basiliek en Fort Zeelandia, lunchen in de stad en shoppen.

• 16 Maart 2016 - 07:41

Caren Peters Van Nijenhof:

om dichter bij elkaar te komen en te ontdekken is fantastisch te zien en te lezen wat jullie met elkaar beleven .......ik kan me er nu al p verheugen wat ik morgen lees en zie SUPER HOOR !!

Samen Leven Doe Je Zo

In maart 2016 gaan 30 vmbo leerlingen van 't Venster (Arnhem) en het Kandinsky College (Nijmegen) een week naar Suriname. Hier zullen ze in het kader van het project 'Samen Leven Doe Je Zo' samen met Surinaamse leerlingen van de Mulo Geyersvlijt(Paramaribo) werken aan dit project en kennismaken met de Surinaamse multiculturele samenleving. emailadres van het project: surinameproject@gmail.com Doelstelling van het project Samen Leven Doe Je Zo: Dit project speelt zich af rond het actuele thema van diversiteit. De huidige generatie jongeren groeit op in een multiculturele samenleving. Een deel van het politieke klimaat en bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland, Europa en de wereld versterken echter niet altijd de vanzelfsprekendheid van zo’n samenleving, terwijl de jongeren hier toch nu en in de toekomst in moeten functioneren. Met dit project willen we leerlingen uit het vmbo laten kennismaken met de positieve kanten van diversiteit en wederzijds begrip, respect, waardering en de kennis van de diverse culturen vergroten. Het project Samen Leven Doe Je Zo is een onderdeel van het curriculum van het tweede leerjaar van 't Venster in Arnhem en het Kandinsky College in Nijmegen. Jaarlijks werken alle tweedejaars leerlingen van beide scholen (ca 250) aan dit project. De ambassadeurs van Samen Leven Doe Je Zo: Een uniek onderdeel van dit project is dat 30 vmbo-leerlingen uit Arnhem en Nijmegen kunnen solliciteren op het ambassadeurschap van ‘Samen Leven Doe Je Zo’. Deze leerlingen verdiepen zich verder in de doelstellingen. Ook spelen ze langer een rol binnen de school rond dit thema. Rond dit ambassadeurschap werken we nauw samen met een mulo-school in Paramaribo. Suriname is een voorbeeldland als het gaat om de multiculturele samenleving. Het feit dat de Moskee en de Synagoge in Paramaribo naast elkaar staan is een symbool hiervan. Deze ambassadeurs gaan in het kader van ‘Samen Leven Doe Je Zo’ op werkweek naar Suriname waar ze samen met hun leeftijdsgenoten uit Paramaribo aan dit project zullen werken. We hebben dit ook al in 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2012 en 2013 gedaan. Suriname als voorbeeldland: De keuze voor een projectweek in Suriname is een heel bewuste keuze: Suriname is voorbeeldland binnen dit project, omdat daar mensen met veel verschillende culturele achtergronden op een prettige manier samenleven. Ze hebben respect voor hun eigen achtergrond èn die van anderen en voelen zich op de eerste plaats Surinamer. Onze leerlingen ervaren daar aan den lijve hoe multicultureel samenleven in ander land een vanzelfsprekenheid kan zijn.’Mijn zoon heeft rond dit onderwerp in een week meer geleerd dan in een jaar op school…….’ liet een ouder weten. Het feit dat in Suriname Nederlands wordt gesproken is erg belangrijk. De Nederlandse leerlingen werken een week samen met Surinaamse leeftijdsgenoten en door het ontbreken van een taalbarrière is er meteen contact en kunnen de Nederlandse leerlingen bijvoorbeeld lessen op de Surinaamse mulo probleemloos volgen. De ervaring leert dat dit een belangrijke succesfactor is voor deze projectweek. Internationalisering in het vmbo komt weinig voor. Het is juist voor deze doelgroep uniek om een projectweek te draaien in een Zuid Amerikaans land. In combinatie met de doelstelling van de projectweek draagt deze indrukwekkende ervaring veel bij aan hun ontwikkeling. Financiering van het project: Deelname aan de werkweek moet voor elke leerling financieel haalbaar zijn. De projectweek kan dan ook alleen plaatsvinden met behulp van aanvullende financiering door subsidies en sponsoring.

Actief sinds 14 Feb. 2016